گروه صنعتی پارسه سازه

گروه صنعتی پارسه سازه

ساخت ، نصب و اجرای سوله ، اسکلت فلزی و فنداسیون
گروه صنعتی پارسه سازه

گروه صنعتی پارسه سازه

ساخت ، نصب و اجرای سوله ، اسکلت فلزی و فنداسیون

فروش سوله

 سوله  سوله سبک
انواع سازه های فلزی اسکلت فلزی برج ها و ساختمان های عظیم
ساخت انواع پل فولادی طراحی و ساخت انواع پل عابر پیاده
طراحی و ساخت اسکلت فلزی پیچ و مهره ایساخت کلیه قطعات و تجهیزات فولادی کارخانجات سیمان
ساخت انواع مخازن تحت فشار.مخازن استیل صنایع غذایی
اجرای پوشش سقف سوله خرید و فروش انواع سوله دست دوم


.

 

ساخت ، نصب و اجرای سوله ، اسکلت فلزی

 

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل وضعیت موجود


براساس مباحثی که در فصل دوم و سوم بیان گردید در این قسمت تلاش براین بوده است که به شرح مختصری از هر 2 فصل بیان شده داشته باشیم تا بتوانیم یک نگرش و دیدگاه کلی را در ذهن مطالعه کننده نمایان سازیم. پس در مطالب ذیل به تفکیک به شرح مختصری از  مباحث بیان شده می پردازیم:

پیش بینی:

پیش بینی تقاضا برای محصولات تولید شده به 3 دسته ی ( پیش بینی قضاوتی، پیش بینی برمبنای اطلاعات گذشته و پیش بینی به وسیله ی تجزیه و تحلیل سری های زمانی) تقسیم می شوند.

اگر بخواهیم یک شرح مختصر از نحوه پیش بینی تقاضای شرکت بذر قارچ پگاه را داشته باشیم باید وارد مباحث پیش بینی قضاوتی گردیم.

پیش بینی قضاوتی که خود به 3 دسته ی ( روش توافق جمعی، بررسی و مطالعه ی بازار و روش دلفی) تقسیم می شود، که هریک توضیحات خاص خود را دارد، اما چون پیش بینی تقاضا در این شرکت براساس روش توافق جمعی بوده است به تجزیه تحلیل این روش در شرکت می پردازیم.

در این روش اعتقاد براین است که نظر جمع متخصصان بهتر از نظر افراد دیگر است روش پیش بینی در این شرکت نیز از این قاعده مستثنی نیست، دلیل آن به این علت است که متخصصان این صنعت که تجربه و دانش کافی را در این زمینه دارند این پیش بینی را انجام می دهند و دقیقاً براساس ویژگی های روش توافق جمعی عمل می نمایند، بدین گونه که مسئولین تماسهای منظم و مشخصی را با مشتریان دارند که برآورد تقاضا می تواند نسبتاًَ درست باشد؛ که در این شرکت بعد از این سفارش از مشتری دریافت گردید. متخصصان در شرکت طی گفتگوهایی در خصوص این که آیا تقاضای مشتری کاملاً منطقی به نظر می رسد یا خیر، تصمیم گیری می نمایند.

ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که در این جلسات حضور مدیریت شرکت و مدیر تولید الزامی می باشد.

سیستم تولیدی:

همان گونه که درفصل سوم مشخص گردید و پس بردیم که نوع سیستم تولیدی براساس سیستم ناپیوسته می باشد و از ویژگی های این سیستم، تولید کالاهای گوناگون و متنوع ولی در حجم کم انجام می گیرد در این شرکت ماشین آلات کاربردی عمومی دارند و متخصصان این شرکت از طریق این ماشین آلات عمومی کارهای مختلفی انجام می دهند. برنامه تولید همواره تغییر می کند. در واقع براین اساس که هنگامی که سفارش مشتری توسط شرکت دریافت شد مدیریت شرکت و متخصصان در مورد برنامه تولید تصمیم گیری در خصوص این که چه نوع محصولاتی را از قبیل ( پلیت، سوش، بذر مادر و...) تولید نماید.

استقرار ماشین آلات و تجهیزات:

منظور از layout یا نحوه استقرار ماشین آلات و تجهیزات این است که بتوانیم نحوه کنار هم قرار گرفتن ماشین آلات و ایستگاه های تولیدی و حتی دفاتر را طوری طراحی کنیم که باعث بهبود کار و بهره وری در سازمان گردد. از میان انواع نحوه استقرار ماشین آلات که به 3 دسته ی کلی ( نحوه استقرار براساس فرایند تولید، بر اساس نوع تولید یا خدمات و نحوه استقرار در حالت ثابت) تقسیم شد، نوع نحوه استقرار در این شرکت دقیقاً براساس فرآیند تولید می باشد. اگر بخواهیم دلیل این که ما تصمیم گرفتیم نحوه چیدمان را براساس فرآیندی بدانیم باید دوباره به ویزگی های این نوع نحوه استقرار اشاره کرد، چرا که دقیقاً تمام این ویژگی های در شرکت موجود می باشد.

 در شرکت فعالیتها کاملاً از یکدیگر تفکیک گردیده است، به گونه ای که ماشین آلات به صورت مستقل و با فاصله های استانداردی که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند عمل می کنند. بنابراین هر محصول یا مواد اولیه مطابق با فرآیند تولیدش باید از مسیرهاش متفاوتی عبور کند.

 تقسیم کار کم است؛، چرا که به دلیل بالا بودن تخصص افراد، افراد متخصص می توانند در اکثر قسمتهای شرکت و با ماشین آلات عمومی کار نمایند و وضعیت به گونه ای است که اپراتور یک ماشین تمامی کارهایی را که مربوط به انجام تولید با آن ماشین می باشد را انجام می دهد. براساس ویژگی دیگر این نوع نحوه استقرار که تنوع کار زیاد می باشد می توانیم رضایت شغلی را در این شرکت نیز به حد بالایی بدانیم، به خاطر این که همان گنه که بیان شد افراد متخصص می توانند با ماشین آلات متفاوتی و در قسمتهای متفاوت عمل نمایند.

در ضمن ذخیره کردن محصولات نیمه ساخته در کنار هر کدام از واحدهای تولیدی انجام می شود که در فصل سوم بیان گردید .در کل اصلی ترین هدف را که این گونه نحوه استقرار، حداقل نمودن هزینه ها باید دانست.

تعیین تجهیزات مورد نیاز:

تجهیزات ماشین آلات در شرکت برای هر ایستگاه کاری به صورت دقیق محاسبه گردیده شده است و در واقع تعیین تعداد تجهیزات مطابق فرآیند چند مرحله ای صورت گرفته است که می تواند براساس فرایند تک مرحله ای هم انجام بپذیرد. در هنگام محاسبه تعداد تجهیزات مورد نیاز در این شرکت به عواملی از قبیل: نرخ تولید در هر دوره ( تعداد کالاهای خروجی در هر دوره) زمان عملیات برای هر واحد و حتی طول زمان یک دوره عملیات در کنار کارایی تجهیزات براساس درصد زمان کارکرد در هر دوره توجه شده است. در کنار وجود تعدادی ماشین آلات در ایستگاه کاری باید به این مسئله نیز اذعان نمود که تجهیزات حمل و نقلی شرکت اصلاً در حد مناسب و مطلوب نبوده است وباید به آن توجه کافی شود که در مباحث بعدی نحوه بهبود این امر توضیح داده خواهد شد.

تعیین محل سیستم عملیاتی:

عوامل بسیاری در تعیین محل مناسب سازمان موثر اند که در زیر براساس هر کدام از آن عوامل وضعیت شرکت نیز تجزیه و تحلیل می شود.

1) ورودی سیستم:

می توانیم مهم ترین ورودی های یک سازمان را به عنوان مواد اولیه و نیروی کار در نظر گرفته که در کنار این ورودی ها، ورودی های دیگری نیز وجود دارد.

 مواد اولیه شرکت به صورتی راحت و آسان در اختیار آن قرار می گیرد به گونه ای که هزینه حمل و نقل مواد به حداقل ممکن رسیده است که این را می توان مهمترین مزیت در داخل شرکت در نظر گرفت.

2) خروجی سیستم:

خروجی سیستم که همان کالا و خدماتی است که سازمان عرضه می نماید. عرضه محصول شرکت کاملاً نزدیک به بازار فروش بوده و این به نوبه خود هزینه توزیع محصولات را کاهش داده که این را هم می توان به عنوان مزیت دیگر برای شرکت در نظر گرفت.

3)مشخصات سیستم عملیاتی:

مشخصات سیستم عملیاتی را می توان براساس ، نوع و روش تولید، میزان آلوده سازی محیط و متناسب با محیط، دور بودن از محیطهای مسکونی) می باشد. گرانی زمین در درون شهر و ارزان بودن آن در خارج از شهر باعث گردیده است که محل احداث شرکت در خارج از شهر بنا گردد که این را می توان به عنوان یکی از مشخصات سیستم عملیاتی سازمان در نظر گرفت، چرا که دور بودن از مناطق مسکونی کاملاً مورد توجه قرار گرفته است. وضعیت شرکت هم به گونه ای نیست که الودگی حیاتی را به محیط خود اعمال نماید.

روابط صنعتی:

روابط در این شرکت بین کارگران و کار فرمایان کاملاً مطلوب و منطقی بوده است که این خود باعث گردیده است که کارگران وظایف خود را به مطلوب و ایده آل انجام دهند و از شغل خود راضی باشند و بهره وری شرکت نیز با اعمال چنین سیاستی افزایش پیدا نموده است. در ضمن اطاعت کارگران از سرپرستان خود کاملاً به صورت آگاهانه بوده و نگرش مدیریت به کارگران نیز به عنوان اعضایی که دارای شان و مقام احترام انسانی می نگرد. رفتار کردن با کارگران براساس رعایت اصول روابط انسانی با آنان صورت می گرفته است و کارگران از این بابت رضایت کامل دارند. پرداخت حقوق به کارگران در اصل به منظور حمایت های اجتماعی از کارگر و ارتقاء سطح زندگی اوست.

حفاظت صنعتی در محیط کار:

همانگونه که بیان گردید یکی از عوامل فیزیکی مهمی که در سازمان ها و کارگاه ها باید به آن اشاره نمود مسئله روشنایی می باشد به گونه ای که اگر عوامل روشنایی اگر محیط کار بیش از حد مجاز باشد ایجاد خستگی نمود و بازده کاری کار را پایین می آورد و معمولاً ایجاد حادثه می نماید. ولی مسئله نور و روشنایی شرکت بذر قارچ پگاه کاملاً مقابل این مطلبی که بیان شد می باشد. نور کافی در شرکت تامین گردیده و وجود آن در قسمتهای مختلف موجب شده است که میل و رغبت به کار در کارگر افزایش پیدا کند، دقت عمل بیشتری در کار به وجود آمده، کار بهتر، راحت تر و دقیق تر انجام گرفته و حتی باعث افزایش بازدهی کار و کاهش حوادث بین کار گردیده است. اما مهمترین مزیت نور کافی را می توان را، سلامتی چشم و قدرت بینایی در کارگر دانست که باعث کاهش خستگی اعصاب گردیده است. عامل نور که بیان گردید یکی از عوامل محیطی در کار می باشد که علاوه برعوامل محیطی باید به عوامل بهداشتی نیز اشاره نمود، که مسئله بهداشت خود به 2 دسته بهداشت عمومی و بهداشت محیطی در کار تقسیم می گردد. بهداشت عمومی در شرکت از قبیل عفونت بدن کارگران و نظافت شخصی می باشد که پیشگیری از این امراض بر عهده خود کارگر گذاشته شده است که این را می توان مشکلی در درون شرکت دانست و بهداشت محیطی شامل آلودگی هایی که از طریق دستگاه و ماشین آلان به وجود می آید را شامل می شود.


فصل پنجم

نتایج، یافته ها و پیشنهادات


خلاصه نتایج و یافته ها

هیچ سازمانی بدون داشتن هدف مشخصی به وجود نمی آید و بدون داشتن یک برنامه صحیح به این اهداف نمی رسد. یکی از اهداف مهم این شرکت که در حال حاضر در جهت تحقق آن می کوشند رسیدن با ظرفیت 2 تن در روز است. چون هدف، منظور نهایی کلیه سازمان هایی است لذا تا منظور نهایی کلیه سازمان ها به طور وضوح مشخص نباشد انتخاب راه و تعیین وسیله رسیدن به هدف میسر و مقدور نست.

از دیگر اهداف این شرکت رسیدن به تولید قارچ در داخل کشور می باشد و برای ایجاد چنین فعالیتی باید در زمینه توسعه، بهبود و بهره وری برنامه ریزی دقیق صورت پذیرد.

فرایند تولید در این شرکت در دو راستا صورت می گیرد:

1)    بهره برداری از بذر برای تولید قارچ خوراکی

2)    تبدیل بذر قارچ به بذر مادری و تولید سوش، پلیت و کمپوست می باشد که دوره بهره برداری از محصولات در حدود یک ماه می باشد. سیستم تولیدی در این کارخانه به صورت ناپیوسته می باشد که اکثر کارکنان و کارگران این واحد تولیدی تجربی با کار آشنایی پیدا کرده اند. فرایند پیش بینی، روابط صنعتی، نحوه استقرار ماشین آلات و تعیین تعداد تجهیزات، کنترل و برنامه ریزی نیز همانگونه که در تحقیق مورد نظر اشاره شد، در این شرکت به نحوه مطلوب صورت می گیرد. حدود و وظایف و مسئولیتها و رده های سازمانی نیز در این کارخانه شناخته شده و هر شخص در چهارچوب وظایف خود مشغول انجام وظیفه می باشد و ارتباط هر شغل با سایر مشاغل نیز معلوم و مشخص است مشکلاتی که در این شرکت نمایان گردید مسئله حفاظت صنعتی، نبودن تجهیزات و ماشین آلات به تعداد مناسب در ایستگاه های کاری جهت محل مواد و نبودن سیستم فعال ارزیابی کار و زمان می باشد.

نتیجه گیری:

مدیریت تولید و برنامه ریزی به این منظور انجام می گیرد که با تعیین نیازها و با اتخاذ روشهای مناسب و اقتصادی و تهیه منابع مورد نیاز بتوان به هدفهای موسسه دست پیدا کرد و برای اینکه بتوانیم به این مهم دست یابیم بایستی بدانیم که دارای چه امکانات و ظرفیتی هستیم. محدودیتها و منابع ما چه چیزهایی هستند و به چه اطلاعاتی نیازمند می باشیم. با توجه به اینکه برنامه ریزی در سیستمهای تولید دارای استراتژی های مختلفی می باشد، بایستی بدانیم که به کارگیری کدام یک از این استراتژی ها می تواند ما را در رسیدن به هدفهای موسسه تولیدی کمک کرده جهت استفاده بهتر از منابع و رفع مشکلاتی که در جریان تولید با آن مواجه هستیم ما را یاری می دهد. پس می توان گفت یک سیستم مدیریتی مناسب می تواند با ایجاد هماهنگی کامل بین بخش های مختلف سوددهی سازمان را افزایش داده و موجب کاهش بعضی از هزینه ها گردد.

معرفی سیستم پیشنهادی:

سیستمی که در حال حاضر در خط تولید این شرکت مشغول به تولید است با توجه به امکانات، ظرفیت، تجهیزات و همچنین پرسنل و شرایط حاکم کاری برآن سیستم تقریباً مناسب می باشد و چون محصولات تولیدی این کارخانه از تنوع چندانی برخودار نیست سیستم حاضر به خوبی می تواند پاسخگویی نیاز شرکت باشد علاوه برآن به علت اینکه این شرکت از لحاظ بازار فروش و همچنین تهیه مواد اولیه با مشکل چندانی مواجه نیست بنابراین می توان سیستم دیگری را پیشنهاد داد که بتواند به طور کامل جایگزین سیستم حاضر در کارخانه باشد. اما با توجه به تقاضاها و بازار فروش محصولات تولیدی این شرکت در نقاظ دیگر کشور سیستم حاضر را می توان با توسعه قسمتهای دیگر و ایجاد تنوع محصولات و رفع نواقص آن کارایی آن را افزایش داد.

در راستای تحقق یافتن این امر پیشنهادات زیر ارائه می شود:

1-ارزیابی کار: ( که شامل زمان سنجی، حرکت سنجی و روش سنجی می باشد) با توجه به مشاهدات انجام شده در کار شرکت متاسفانه هیچ گونه ارزیابی از نظر زمان، حرکت و روش در این تولیدی صورت نمی گیرد که برای رفع این نقیصه پیشنهاد می گردد که این فرآیند به طور جدی در دستور کار مسئولین مربوط قرار گیرد زیرا این مقوله با افزایش بهره وری سازمان رابطه مستقیمی دارد. ارزیابی کار به حل مسئله افزایش بهره وری از طریق تحلیل سیستماتیک عملیات فرایند ها و روش های کاری موجود به منظور افزایش کارایی توجه داشته و به افزایش بهره وری با مصرف سرمایه اضافی مختصر یا بدون مصرف آن کمک می نمایند.

2- حفاظت صنعتی:

مشکلی که در زمینه حفاظت صنعتی مشهود بود، رعایت نکردم بهداشت و ایمنی کار است که می توان با استفاده از مواد زیر آن را بهبود داد:

1-  استفاده از ماسک های مخصوص حفاظتی در بخش پخت، قسمت اضافه نمودن مواد ( سنگ گچ وکربنات)

2-  استفاده از دستکش درهنگام مخلوط کردن مواد شیمیایی به گندم پخته شده

3-  استفاده از چکمه در هنگام شستشو و آبکش کردن گندم

4-  رعایت فاصله قانونی با دستگاه اتوکلاو، هنگام خارج کردن کیسه های استریل شده.

3- وسایل و تجهیزات:

یکی از مشکلات عمده و اساسی که همان گونه بیان شد؛ عدم وجود تعدادی دستگاه لیفتراک در شرکت می باشد که وجودش لازم و ضروری است زیرا: مواد اولیه شامل گندم کربنات، سنگ گچ و ... که داخل کیسه هایی با وزن های 100 کیلویی هستند از بدو ورود به شرکت و استقرار در جایگاه خود به طریق غیراصولی و بکارگیری نیرو جسمی که طبعاً به نیروی انسانی نیازمند می باشد و سبب بیکاری افراد از کار اصلی خودشان و عوارض جسمی و غیره که در درازمدت ظاهر می شود، صورت می گیرد، از طرف دیگر، کارایی و راندمان تولید کاهش پیدا می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد