X
تبلیغات
رایتل

گروه صنعتی پارسه سازه

ساخت ، نصب و اجرای سوله ، اسکلت فلزی و فنداسیون

راهنمای طراحی پل های عابر پیاده ( Foot Bridge)

همه ما عبور از پل عابر پیاده را تجربه کرده ایم. پل عابر پیاده می تواند بر فراز یک بزرگراه باشد یا اینکه دو سر یک رودخانه محلی را به هم متصل کند. غالب این پلها در کشورمان از نوع اول می باشد. پلهای عابر پیاده از مصالحی مانند چوب، فولاد، بتن و سنگ ساخته می شوند که همانند سایر سازه ها به دلیل کمبود چوب به شکل و صنعتی و گسترده نوع چوبی آن در کشورمان مورد استفاده قرار نمی گیرد. در زبان انگلیسی این پلها با نامهای Pedestrian Bridge و Foot Bridge شناخته می شوند. در شکلهای زیر چند نمونه از این پلها را مشاهده می فرمایید.

 

یک نمونه پل روگذر از نوع فلزی

 

 

ابتکار جالب طراحان در ترغیب کودکان به استفاده از پل روگذر

 

پل عابر پیاده بر فراز رودخانه ای در استان لرستان

 

این سازه ها برای چه بارهایی طراحی می شوند؟

موسسه بزرگراه ها و حمل و نقل آمریکا که آن را با نام اختصاری آشتو می شناسیم هندبوکی جهت بارگذاری و طرح این نوع پلها ارائه کرده است. با هم بخشهایی از آن را مرور خواهیم کرد.

 

بار زنده معادل عابر پیاده (PL)

پل عابر پیاده لازم است برای یک بار گسترده یکنواخت با شدت 450  دکانیوتن بر مترمربع طراحی شود. این بار باید به نحوی اعمال شود که بیشترین تاثیر را داشته باشد. در نسخه های قدیمی تر آیین نامه آشتو که بر اساس روش تنش مجاز تهیه شده بودند، مجاز به کاهش این بار با توجه به خط تاثیر بودیم. اما در ویرایش فعلی این بار زنده وابسته به خط تاثیر نبوده و قابل کاهش نمی باشد. البته آیین نامه های اروپایی مقدار این را 530 دکانیوتن بر مترمربع پیشنهاد می کنند اما در عوض اعمال ضریب کاهش بار را مجاز می دانند. در هر صورت طراح باید این مساله را مد نظر داشته باشد که پل ممکن است در محل های پر رفت و آمد قرار داشته باشد، برای مثال راه دسترسی به استادیوم ورزشی یک نمونه می تواند باشد. در واقعیت احتمال اینکه سازه تحت باری به این شدت قرار گیرد بسیار بعید می باشد، ولی از آنجایی که روش طرح سازه بر اساس احتمالات است در جهت اطمینان مقادیر فوق پیشنهاد شده است.(ادامه در فایل PDF)

 

بار زنده معادل خودروی تعمیر و نگهداری (LL)

همانطور که گفته شد برخی از این پلها به عنوان راه دسترسی مورد استفاده قرار می گیرند و در صورتی که عرض پل بیش از عرض محور یک خودرو باشد لازم است تا برای بار پیشنهادی توسط آشتو بارگذاری و طراحی شود، مگر اینکه کارفرما مقادیر دیگری را مد نظر قرار دهد.(ادامه در فایل PDF)

 

بار زنده معادل سوارکاری (LL)

در صورتی که امکان تردد سوارکار بر روی پل وجود داشته باشد، لازم است تا سطح پل برای بار متمرکزی معادل با 450 دکانیوتن در محدوده 10 سانتیمتر در 10 سانتیمتر برای یک سمت بارگذاری شود. اثر سم اسب به حدی است که امکان بروز پدیده پانچنیگ بر روی سطح پل وجود خواهد داشت. یک محقق به نام رولاند در سال 2005 طی تحقیقاتی میزان بار ناشی از سم اسب برای 100 درصد وزن حیوان را برآورد کرد. لازم به ذکر است اعمال این بار تنها جهت کنترل کفایت رویه (دال پل) الزامی می باشد.(ادامه در فایل PDF)

 

بار باد (WS)

پل عابر پیاده لازم است تا برای بار باد بارگذاری و طراحی شود. علاوه بر سطوح بادگیر خود پل می بایست اثر سطح بادگیر اشخاص و سایر اجزاء ترافیکی نیز به نحو مناسبی در طراحی لحاظ شود. همچنین لازم است تا پل برای مولفه قائم نیروی برکنش ناشی از بار باد نیز بارگذاری و طراحی شود. مقدار این بار معادل 100 دکانیوتن بر مترمربع و محل اثر آن یک چهارم عرض رو باد پل می باشد.

 

بارهای خستگی (LL)

در طراحی پل بایستی اثرات خستگی ناشی از باد و ترافیک نیز لحاظ شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به آیین نامه اصلی آشتو مراجعه بفرمایید.

 

الزامات هندسی پلهای روگذر

*در آینده نزدیک با جزییات تحلیل و طراحی این نوع سازه بیشتر آشنا خواهید شد*

 

منبع :

LRFD Guide Specifications for the Design of Pedestrian Bridges 2009 (AASHTO)


محصولات و خدمات گروه صنعتی پارسه سازه

.  

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از محصولات بر روی تصویر آن کلیک کنید  

    

 طراحی و ساخت اسکلت فلزی برج ها و ساختمان های عظیم جوشی و پیچ و مهره ای  

 طراحی و ساخت انواع استراکچر فلزی و پلت فرم بخصوص صنایع سیمان ، پتروشیمی ، نیروگاهی و .... 

 طراحی و ساخت انواع پل فلزی سبک و سنگین  

 طراحی و ساخت انواع پل عابر پیاده

 طراحی و ساخت انواع سوله سنگین و سبک با سقف شیب دار و قوسی 

 طراحی و ساخت سوله سبک بدون نیاز به فنداسیون با طراحی انحصاری

 سازنده تجهیزات ، قطعات و سازه های فولادی صنایع سیمان

 طراحی و ساخت انواع مخازن فشار قوی مخصوصا صنایع پتروشیمی و سیمان و انواع سایر مخازن

 طراحی و ساخت انواع مخازن استیل مخصوصا صنایع غذایی

 طراحی و ساخت انواع اتاق بار کمپرسی ، کامیون و تریلی و انواع اتاق فلزی 

 طراحی ، ساخت و نصب جرثقیل کارگاهی از 5 تا 100 تن

کانکس اداری انواع کانکس در ابعاد مختلف

کانکس دو طبقه ، کانکس سه طبقه  کانکس های دو طبقه و سه طبقه با طراحی انحصاری

تجهیز کارگاه ، تجهیز کمپ تجهیز کارگاه های پیمانکاری

خانه پیش ساخته با ساندویچ پانل  خانه و دفتر کار پیش ساخته ساندویچ پانلی ، تجهیز کارگاه ساندویچ پانلی

 کانکس های مخصوص کمپ با محوطه مسقف

طراحی و ساخت انواع برجک نگهبانی طراحی و ساخت انواع برجک نگهبانی

طراحی و ساخت پله فلزی ، پله فرار ، پله اضطراری طراحی و ساخت انواع پله فلزی ، پله فرار ، پله اضطراری

طراحی ، ساخت و نصب طبقات کارگاهی ( پلت فرم ) طراحی و ساخت انواع پلت فرم و طبقات کارگاهی

طراحی ، ساخت و نصب پارکینگ و سایبان طراحی و ساخت انواع پارکینگ ، ایستگاه ، سقف سبک

ستون ، بیلبورد ، دکل ، پایه آنتن طراحی و ساخت انواع ستون ، پایه آنتن ، دکل ، سکو ، بیلبورد

طراحی و ساختانواع رمپ پرتابل پیش ساخته طراحی و ساخت انواع رمپ پیش ساخته

طراحی و ساخت پل پرتابل پیش ساخته طراحی و ساخت انواع پل پیش ساخته

اجرای پوشش سقف انواع سوله و سازه اجرای پوشش سقف انواع سوله و سازه

 سوله  سوله سبک
انواع سازه های فلزی اسکلت فلزی برج ها و ساختمان های عظیم
ساخت انواع پل فولادی طراحی و ساخت انواع پل عابر پیاده
طراحی و ساخت اسکلت فلزی پیچ و مهره ایساخت کلیه قطعات و تجهیزات فولادی کارخانجات سیمان
ساخت انواع مخازن تحت فشار.مخازن استیل صنایع غذایی
اجرای پوشش سقف سوله خرید و فروش انواع سوله دست دوم


.

 

ساخت ، نصب و اجرای سوله ، اسکلت فلزی

تاریخ ارسال: پنج‌شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 05:15 ق.ظ | نویسنده: علیرضا شهبازکیا | چاپ مطلب
نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد